Filmtips #1 – Junior

junior

http://www.imdb.com/title/tt0110216/

Ivan Reitman är en auteur som sällan får uppmärksamheten han förtjänar. Han ligger bakom filmer som Twins, Dagissnuten, Ghostbusters, Junior etc. Han jobbar nästan exklusivt med filmer som ska lyfta humöret; Man kan säga att vad John Hughes var för 80-talet, var Ivan Reitman för 90-talet. Han är den okrönte konungen av feelgood. I varje fall i mina ögon. Jag såg om just Junior, från 1994, igår (som har ett snittbetyg på 4.4 hos imdb.coms användare). Vad jag inte visste på förhand var att majoriteten av imdbs besökare är dumma i huvudet. Men jag vet det nu. Man kan inte ha mycket bakom pannbenet när man sågar en film likt denna. Den har, vilket för mitt auteur-resonemang om Ivan Reitman vidare, en estetik som är så klar och upplyftande; ljussättning och dekor dansar i makalös symmetri. De komiska poängerna plockar poäng där de behövs och dialogen sitter som handen i handsken. Aldrig tidigare har jag stött på någon med en sådan talang för att göra komedier som inte centreras kring dialogdrivna skämt. Stämningen är nästan uteslutande komisk, och när slutet närmar sig, smälter hjärtat hos även den mest hängivna hollywood-kliché-hataren. Låt mig säga dig en sak, Bozo… (Bozo är namnet jag använder för att tilltala alla som inte håller med mig). Ivan Reitman uppfann Hollywood-klichéen.

reitman_ivan_040203

Ivan Reitman.

Kommentera

