Filmtips #2 – Bagga

Bagga är en film som behandlar en ung man som tröttnar på sin tillvaro. Eftersom den ligger ute på youtube för allmän beskådning och endast är drygt 9 minuter lång kostar det inte mycket tid att bedöma själv.

Det är orgie i subtila poänger; ett uppvisande av en högre insikt om livet än vad den ger sken av, om den närstuderas. I Bagga används tragikomiska poänger parallellt med ett genomgående allvar på ett sätt som gör en svår film lättsmält. Det är en film som man inte behöver ”förstå” för att uppskatta, då regissörerna besitter samma förmåga att bygga stämningar utöver den faktiska handlingen som den europeiska konstfilmens stora auteurer (exempelvis Resnais, Kieslowski, Angelopoulos.) Att jag är en av regissörerna bakom filmen är väl, efter min beskrivning ovan, föga förvånande.
5 responses to “Filmtips #2 – Bagga

  1. socialasituationer

    Jag minns när bagga fortfarande var ett pdf-projektarbete till gymnasiet som jag skulle ge åsikter om till skaparen. Det var tider det.

    • Det minns inte jag, antar att det var Viktor du hade kontakt med då. Gav du några notes som fick genomslag? Var tyvärr inte med så mycket i förarbetet själv, utan Viper och Sebastian stod för det mesta där. Men ja, visst var det tider!

  2. socialasituationer

    Det var Viktor ja, men jag tror inga förslag gick igenom direkt.

    så… Vem är du?

  3. socialasituationer

    Tänkte nästan det!

Kommentera

