Topp 1000 saker att få uppleva #3 – Att vinna VM-guld i valfri sport med USAs landslag där man tar poäng i sista sekunden

Ja, de som har upplevt det kan sannerligen skatta sig lyckliga. Tankarna förs naturligtvis först till Miracle on Ice, även om det inte riktigt kan appliceras på formuleringen i rubriken. På grund av: 1.)Det var OS. 2.) Det var semifinal. 3.) De avgjorde inte i sista sekunden. Men det är en av de största underdog-historierna som faktiskt har inträffat i verkligheten. I övrigt ser man mest det här på film. Även om det inte heller där oftast sker som rubriken är formulerad. Det närmaste jag kan tänka mig är den legendariska ”knuckle puck” i D2: The Mighty Ducks.

Men ja… Hade det varit jag som skulle få uppleva det här, hade det varit fotboll jag valt som sport. För att USA inte precis är kända som en stor fotbollsnation. Tänk dig. Känslan av att sätta bollen i nät på övertid likt Zlatan Ibrahimovic borta mot Ungern. I en VM-final. Med 300 miljoner amerikaner fastklistrades vid TV-apparaterna. Förevigad. För evigt. (Och ja det är ett måste att det är med USA man gör det. Om det är något jag har lärt mig av de tusentals filmer jag har sett är det att USA är universums centrum.)

3 responses to “Topp 1000 saker att få uppleva #3 – Att vinna VM-guld i valfri sport med USAs landslag där man tar poäng i sista sekunden

  1. Nej du, där motsäger jag mig.
    USA är fint på många sätt och vis, men fotbollen kan dom gott lämna ifred! Ishockey, slalom, handboll, whatever..

    TERRORISM RULES – LALELALELALE!!!

    • Jag förstår din poäng, Cricket. Tanken på att det enda vi i Europa är bra på ska försvinna till Nordamerika är till en början en skrämmande tanke. Men på samma sätt som i allt annat i världen, kommer USA att ta över. Det är oundvikligt och du får helt enkelt bita i det sura äpplet och ta emot. USA mot guld 2010! Med Sverige borta är det dom jag hejar på i alla fall.

      Den sista kommentaren var något osmaklig. Den behövdes inte för att framhäva din poäng.

  2. socialasituationer

    Underbart!

Kommentera

