mewithoutYou

Det här är ett band jag har lyssnat till och från på i typ fyra år. Ibland försvinner de från rotationen bara för att dyka upp x antal månader senare och överraska än en gång.

Jag var sommaren 08 i USA tillsammans med min vän Sebastian. Vi gjorde inte mycket. Vi chillade mest. Vilket kan tyckas vara passande, med tanke på att vi var i Austin, Texas (hemmet för Richard Linklaters filmer Slacker och subUrbia). Har man sett dem förstår man att i Austin så gör man inte mycket. Hur som helst, Austin är en stor musikstad med mycket konserter, skivaffärer, unga indiekids osv. Sebastians amerikanska kusin Blair visade oss runt i vimlet av skivaffärer. Men vi gick inte på konserter. Och det ville vi ju. Jag slog upp tidningens konsertdel och vad ser jag då? OMENGOTH, mewithoutYou spelar!!!!! Varken indiekungen Sebastian eller Blair kände till bandet och jag ba ”VI MÅSTE GÅ!” Jag hade inte lyssnat på dem på väldigt länge och texterna satt inte där de skulle. De hade nya låtar jag inte hört förut. Jag är ingen stojig konsertmänniska och gillar att stå allra längst bak och stilla njuta av musiken. Och det gjorde jag den här kvällen. Inte nog med att mewithoutYou var fantastiska, förbandet Maps & Atlases var fetcoola. Det är ett band jag hoppas blir stora; inte bara för att jag ska få credd för att jag var ”nere med dem” från början, utan också för att de är så svängiga att de förtjänar det.

MewtihoutYou:

Maps & Atlases:

Hittade inga bra klipp på youtube. Men man kan lyssna på lastfm vet jag!

Lastfm.se

Kommentera

