Filmtips #3 – Jersey Girl

Regin står Kevin Smith för. Du vet, Kevin Smith? Mannen bakom Clerks, Mallrats, Dogma och andra hilariösa komedier där alla snackar i monologer. Kevin Smith har en något barnslig humor, vilket ofta är tydligt i hans filmer. Jag är personligen väldigt förtjust i hans humor men har ändå någonstans alltid tyckt att det hade varit uppfriskande att se Kevin Smith göra film som inte var lik den förra. Och det fick jag i Jersey Girl.

20090129_clerks

En scen från Clerks, Kevin Smiths första film.

I Jersey Girl spelar Ben Affleck huvudrollen. Jag är införstådd med att genom att droppa Affleck-bomben så förlorar jag de flesta läsarna. Men ärligt talat: han är väldigt underskattad. Det visar han också i Jersey Girl. Det har varit svårt för mig att komma över exempelvis Pearl Harbor. Men om jag (tidigare en av de mest fördömande människorna på planeten) kan komma över mina förutfattade meningar, kan du det också också. Han är bra i Good Will Hunting, bra i Chasing Amy (men Jason Lee stal showen), väldigt bra i Dogma och fantastisk i Jersey Girl. (Jag är även svag för Armageddon.)

TheThompsons

Ben Affleck med sina föräldrar i South Park.

Jersey Girl visar berättelsen om en man (Affleck) som förlorar sin fru (Jennifer Lopez) och tvingas till ett liv som ensamstående förälder. Oroa er inte, Lopez är endast med i inledningen av filmen (hon dör vid födseln av deras dotter). Han är ett rövhål i början och skäller på sin fru mycket och bryr sig mest om jobbet (någon lags agent/promoter för musiker). Innan hon dör har han lovat att bli en bättre make och lägga jobbet i andra hand. Men efter hennes död blir han förståeligt övertagen av sorg och begraver sig än en gång i arbete och tvingar farfar (George Carlin!) att hand om lilla Gertie. Det här pågår ett tag tills han får skäll av farfar som därefter lämnar Affleck ensam med ungen trots att han har jobb att ta hand om. Han tar med Gertie till presskonferensen han ska hålla och får ett nervöst sammanbrott och dissar Will Smith vilket resulterar i att han får sparken.

Spoilers följer nedan. Efter det här får man följa dem genom livet i småstads New Jersey där de bor tillsammans med farfar. Konflikten i filmen uppstår när han vill flytta tillbaka till New York och återta sitt gamla jobb, utan att inse att allt kommer att bli som förut. Här bråkar han med sin då 11-åriga dotter och skriker att han hatar henne och att hon dödade sin mamma (shades of Kramer vs. Kramer.) Han åker in till stan och i väntan på arbetsintervjun stöter han på ingen mindre än Will Smith som pratar honom till rätta. Han hinner hem i tid till Gerties skolpjäs och han kysser sin nyfunna kärlek. I en oerhört rörande scen ber farfar honom att bo kvar i huset de delar, för att hans liv annars skulle vara tomt. En ny famlij är bildad, happily ever after osv.

kevin_smith_14_16428050

Som ni kan förstå är det här en film full av klichéer. Det är en familjefilm från USA med Ben Affleck i huvudrollen. Vad förväntar ni er? Men vafan, jag är så pass bekväm i mitt filmtittande att jag inte bryr mig. Du får anpassa ögonen efter filmen du ska se, liksom. Dessutom är det Kevin Smith som sätter sin egna touch på det, så det är inte enbart stereotypiskt.

Det är en, i mina ögon, bedårande film som bärs upp av starkt skådespeleri av hela ensemblen. Konformistisk? Ja, jo. Men vad har det för betydelse när den också berör?

One response to “Filmtips #3 – Jersey Girl

  1. Även jag har sett denna film. Det enda som var bra med filmen var när Will Smith var med!

Kommentera

