David Cross – komiskt geni

tobias_funke

Njääe, kanske inget geni i sig. Men eftersom jag satte den titeln på Mitch Hedberg måste jag dras med den formuleringen i återkommande inlägg i samma stuk. Kanske inget geni – men fan om han inte har gjort geniala grejer. Anledningen att jag inte vill höja upp honom för högt är för att i en dokumentär jag såg så verkar han (har inte tappat hoppet om att motbevisas) vara en uppblåst, pretentiös, överlägsen, nedlåtande skitstövel med översittartendenser. Vilket är synd för hans stand-up är stundtals bra. Speciellt cd:n It’s not funny. Han är som stand-up en ganska typisk left-wing politisk amerikansk komiker. Bush är väldigt central för hans skämt. Men mycket av det är kul även om temat kan vara uttjatat. Lite som att filmen Butiken vid storgatan är fantastisk trots att man har sett massor av filmer om andra världskriget tidigare. Han skojar ofta också om att amerikaner är dumma och lata och om religion.

Även om hans stand-up blandar och ger så har han gjort en grej som ingen annan har gjort. Han har spelat Doktor Tobias Fünke i Arrested Development. Världens roligaste karaktär i världens roligaste serie. Ja, så långt är jag villig att gå skrivande stund. Han är inte bara komiker alltså utan också en väldigt talangfull skådespelare. Han spelar… Ja, hur ska jag förklara det. Det går inte att sätta i ord. Se serien. Eller i alla fall klippet nedan.

Jag drar tillbaka min tvekan. Han är definitivt ett geni.

Kommentera

