You know what really grinds my gears? #3 – Uttrycket/argumentet ”hur orkar du/ni ödsla tankekraft på det här?”

Profile of man screaming.

Oavsett om det gäller diskussioner på internetforum eller samtal ute i det riktiga livet är det kul att mäta retoriska krafter. Jag ger mig ofta in i sådana här kamper trots att jag inte är överdrivet bra på dom. Men som tur är, är oftast inte folket runt omkring mig det heller. Jag ger mig in i dom trots risken för ”förlust”; det gör ju eventuella vinster än mer speciella. Jag har en förkärlek för att ”sätta dit” folk, vilket säkerligen kommer att framgå i framtida Topp 1000 saker att få uppleva-inlägg. Jag gillar att ifrågasätta och peta hål i folks argument. Jag tror att jag har ärvt det från min far.

Att ha diskussioner om oviktiga saker/vardagsföreteelser är fantastiskt roligt. Att säga att man hatar exempelvis emos (som folk ofta gör, själv är jag inte säker på vad det är). Det betyder ju inte att man verkligen hatar dom, utan snarare att man kanske stör sig lite smått. Därför stör det mig extra mycket att det finns folk som ska visa sig överlägsna och titta ner på de små bönderna som har mage att bry sig om emos när det ”finns svältande barn i Afrika”. Det är inte sällan dessa Bozos försöker att förminska diskussionsdeltagarna genom att säga ”hur orkar ni ödsla tankekraft på det här?” (Mellan raderna får man läsa ”…när det finns svältande barn i Afrika.”) Min kontring till dessa människor är: hur jävla svårt är det att tänka? Jag vet inte hur du har det men för mig betyder det inte att jag måste anpassa hela mitt liv efter en tanke. När jag har tänkt färdigt på en sak, kan jag faktiskt byta till en annan tanke och ägna min tid åt det istället. Det är inte som att hjärnan överhettas och exploderar för att jag ägnar en tanke åt emos. Dessa Bozos har inte bara svårt att tänka utan även svårt för att se en verklighet utanför den specifika diskussionen. Om man skriver några inlägg i rad i en tråd på ett internetforum, gör dessa Bozos ett antagande (baserat på sina ”sunda förnuft”) att man inte har något liv utanför tråden. För att de inte kan tänka längre än vad deras egna ögon uppfattar.

One response to “You know what really grinds my gears? #3 – Uttrycket/argumentet ”hur orkar du/ni ödsla tankekraft på det här?”

  1. socialasituationer

    Oerhört!

Kommentera

