Leslie Nielsen – komiskt geni

Leslie_Nielsen

Ja, precis. Den här mannen. Jag har dolt en del saker för andra när jag var liten och osäker. En av dom var att jag gillade bacon, det ansågs fult på min tid. En annan var att jag gillade Leslie Nielsen. I äldre dar bestämde jag mig för att vara ärlig och säga ”Jag tycker att Leslie Nielsen är ett komiskt geni”. Och jag har inte ångrat mig en sekund.

Filmerna han gör är oftast inte bra som sådana. Utan Leslie hade jag förmodligen inte gillat dom. Men hans briljans kan lyfta vilket manus som helst, oavsett vilken löjlig premiss det må bygga på (Förutom Mr.Magoo, den är straight up bajs.)

Lista på bästa Leslie Nielsen-insatser:

Spy Hard

Jag vet inte om det här är filmen där han får en handduk kastad i ansiktet (en av de mest briljanta scenerna någonsin). Det kan ha varit i Nakna Pistolen. Men hur som, det är fantastisk film om den pensionerade agenten Dick Steele som gör comeback för att ta kål på General Rancor.

Nakna Pistolen-filmerna

En av barndomens viktigaste film-serier. Fortfarande fantastiskt roliga!

Titta vi flyger!

En klassiker som jag såg först i vuxen ålder. Se den, den är inte kalkonaktig som hans senare filmer (som de listade ovan.)

Filmer med Leslie Nielsen passar sig bäst att se när man är sjukskriven och vill mysa till det och glömma bort sina bekymmer. Bättre verklighetsflykt och nostalgitripp får man leta länge efter.

12 responses to “Leslie Nielsen – komiskt geni

  1. Var bacon fult? Upplevde inget sånt när jag var liten. Har alltid burit huvudet högt och varit en stolt baconälskare… Och Leslie Nielsen är INTE ett komiskt geni. Titta vi flyger! är nog den enda roliga filmen jag sett honom medverka i, förmodligen för att hans roll är liten och hans humor inte hinner bli tröttsam. Hans humor kan vara rolig i små dosor dvs.. Men resten..? Näääääääää.

    • Smaken är som baken. I ditt fall idiotisk. När såg du senast filmerna du syftar till som ”resten”? Du har bara förutfattade meningar. Precis som jag, när jag påstod att jag hatade bacon bara för att passa in, är du alldeles för formad av din omgivning.

  2. Du verkar själv ha förutfattade meningar om människor som inte delar din åsikt om din efterblivna favoritkomiker.. Men du har delvis rätt. Nästan alla filmer jag syftar på såg jag för ett tag sen, när jag var 8 och även då inte kunde skratta år hans tråkiga´och hjärndöda skämt. Har väl försökt se om dom på tv när jag varit uttråkad, men tyvärr så skjuter jag mig hellre i huvudet. Eller alla andra som gillar honom så att hans verk försvinner och aldrig plågar vettiga människor som mig igen.

    • Har jag förutfattade meningar om dig för att jag påstår att du har förutfattade meningar? Jag baserar mina antaganden på din kommentar, dina antaganden är tagna är luften. Där har du skillnaden. Lyssna här, Bozo. Du tar för givet att uppskattningen av Leslie Nielsen försvinner i takt med åldern. Varför kan det inte vara tvärtom? Jag tycker att det är synd att du hellre skjuter dig själv än att se en film med Leslie Nielsen. Det är tråkigt med folk som är så instängda i benhårda kulturella strukturer att dom inte har insikten att dom har lov att bryta sig ur om dom bara ville.

      För övrigt: det plågar dig att andra uppskattar något som du inte ger ditt godkännande? Du verkar ha en något narcissistisk världssyn.

  3. Vad fan hände med mitt svar?!

  4. Hur visar min första kommentar att mina antaganden är tagna ur luften..? I min andra kommentar erkänner jag att mitt Leslie Nielsen tittande inte varit så aktivt på sistone, på grund av att hans filmer numera inte tilltalar mig överhuvudtaget. Men jag har fortfarande belägg för att kritisera honom dina dumma jävel. Måste jag se om alla hans filmer för att ge en korrekt analys av hans korkade humor? Och ja, jag tror att uppskattningen av honom försvinner med åldern, eller så utvecklas man baklänges som du gör.

    Och det här är löjligt: ”Det är tråkigt med folk som är så instängda i benhårda kulturella strukturer att dom inte har insikten att dom har lov att bryta sig ur om dom bara ville.” Verkligen? Om vi skulle bryta oss ut så skulle vi ha fler som avgudade Leslie Nielsen i vårt samhälle? Om jag lyckades bryta mig ut hade jag då ”vågat” tycka om Leslie Nielsen? Tveksamt.. Jag tycker du har väldigt dålig smak bara, jag kanske lider av narcissism. Borde starta en blogg och dela mig av mina briljanta åsikter.

    • Det visar du tydligt. Du spekulerar om filmerna utan grund trots att du inte sett dom sedan du var 8. Du erkänner snarare att du inte har gett honom en chans. Du har absolut inga belägg att kritisera någon vars verk du såg för 12 år sedan. Du gör bara antaganden om att du är samma människa nu som för 12 år sedan. Om det visar sig stämma, förvånar det mig inte visserligen… ”Måste jag se om alla hans filmer för att ge en korrekt analys av hans korkade humor?” Eeeeeh ja? Inte alla, men några? I alla fall några? Hur ska du annars göra en jävla analys utan att forska i ämnet?

      Om du skulle våga bryta dig ur en socialt konstruerad struktur hade du kunnat inse att det är OK att vara annorlunda. Och du behöver inte tycka om Leslie Nielsen, och han är ingen väg till gudomligt kunnande. Men det är uppenbart att din hjärnas autopilot går igång när du hör Leslie Nielsen och tänker ”DANGER! DIFFERENT!” och du har en naturlig instinkt att stöta ifrån. Trots att du egentligen inte vet vad du pratar om.

  5. Ok, jag menade inte att jag bokstavligt talat såg alla Leslie Nielsen filmer när jag var 8 år. Jag har sett filmer genom åren och det var ett par år sen jag såg en hel, och då räknar jag inte dom gånger jag slötittat när det visats på tv. Om jag såg om en nu kanske jag skulle ändra uppfattning, men det är inte särskilt troligt. Jag har aldrig tyckt om Teletubbies och en omtitt nu hade inte varit nödvändigt tror jag.

    Folk får vara annorlunda. Jag håller inte med dig om att Leslie Nielsen är ett komiskt geni, jag försöker inte förbjuda dig från att tycka om honom, men jag tycker fortfarande du har en förjävlig smak. Precis som du tycker att alla som gillar Ralph Wiggum i The Simpsons är idioter, tycker jag att människor som gillar Leslie Nielsen inte har en vidare bra smak. Slutsats: Jag tänker inte ”DANGER! DIFFERENT!” instinktivt, nej, jag tycker att Nielsen suger efter att ha sett honom försöka vara rolig. Är det okej att kritisera din smak? Eller ska du alltid komma med en ”du vet inte vad du pratar om!” för att vifta bort det?

    • Jag förstår hur du tänker och din liknelse, men du utgår ännu en gång från att Leslie Nielsen är för barn, vilket jag inte håller med om.

      Folk är välkomna att kritisera. Men när någon inte håller med mig så kan jag försöka granska varför och starta en diskussion. Varför skulle jag inte svara när du kritiserar mig i min egen blogg? Är inte det lite underligt tänkt? Jag har hela tiden förstått att du inte gillar Leslie Nielsen. Men du har inte fått mig att tänka annorlunda gällande vad det beror på.

  6. Inte så smart att inleda sitt svar med: ”Smaken är som baken. I ditt fall idiotisk.” Brukar inte leda till några vettiga diskussioner, om det är det du vill ha. 🙂

Kommentera

