Överskattade ting – Höst

Vad är höst bra för? Finns många (har ingen statistik på ämnet) som listar den som favoritårstid. Jag misstänker att de är lögnare allihopa. Låt mig väga för- och nackdelar mot varandra för en stund.

Nackdelar:

Kallt. Regnigt. Det blåser. Man kan inte ha ljusa kläder för då kommer man hem med fläckar överallt. Eller stryk det. Alla kläder blir förstörda av höst.

Fördelar:

Höstpromenader. Det är ett fenomen som folk ofta (har inte statistik på ämnet) listar som en av världens bästa saker. Hmm, OK. För det första, varför är en promenad i en kall och blöt park medan man konstant ramlar omkull utav blåsten bättre än en promenad i behaglig, torr temperatur? Tacka vet jag sommarpromenader. För det andra, OK, låt gå om du bor i typ NY och kan gå runt i Central Park på hösten. Det kan jag tänka mig är nice. Men om du bor i Malmö? Eller var som helst i Sverige för den delen? Blä. Blä, säger jag bara.

Visst, vinter är också kallt, blåsigt, regnigt och förstör kläderna. Men där har vi i alla fall värmande julbelysning i den dystra vardagen och en högtid att fira (i alla fall jag). Vi har naturlig ledighet. Vi har familjemys.

Vår är fantastiskt. Känslan av att kunna gå ut ur huset i en t-shirt utan problem, har man längtat länge efter det nya årets första månader. När sen sommaren kommer. Då jävlar. Nej, tänk efter själv. Vad vill du helst uppleva?

Höst?                                                                                         Eller sommar?

Kommentera

