Goldfinger – hur mördade han sina offer?

James Bond var populär när jag var ung. Så populär till och med att jag och min klasskamrat Rickard gjorde en spoof på honom i en serie om agenten James Tond. Humorn låg så klart i att när man läste hans namn lät det som man sa ordet ”stånd”. Höhö. Han hamnade i en massa knasiga scenarion, baserat på vår samtid. Eftersom ett av hans upptåg var att rädda livet på Roger Pontare och ta hans plats i melodifestivalen, borde det betyda att vi skapade serien runt år 2000. Jag var med andra ord nästan lite för gammal för att tycka det var kul att James Tond sjöng ”när vindarna kissar mitt namn” istället för ”viskar”.

Nu när jag har etablerat James Bonds popularitet kan jag gå vidare till en diskussion mina vänner hade en gång. De diskuterade häftigt om vem Goldfinger var och hur han mördade sina offer. De hade lite olika teorier:

  • Han made magiska fingrar som gjorde ens kropp till förstelnat guld när han tog på en.
  • Han mördade sina offer och målade sedan deras kroppar med guldfärg
  • Han målade sina offer medan de sov och guldfärgen stängde igen porerna så man inte kunde andas eller något sånt (ain’t no scientist.)

Jag minns inte vem som gick segrande ur striden med mest trovärdiga teori. Men jag minns att de här alternativen ansågs långsökta, men att ingen kunde motbevisa den andra. Det var så länge sedan vi hade sett filmen så ingen mindes om man fick svar på det i filmen eller vad som egentligen var handlingen. Allt vi mindes var det här:

Frågan kvarstår: hur mördade Goldfinger sina offer?

5 responses to “Goldfinger – hur mördade han sina offer?

  1. Eller så mördade han inte någon. Det kan ha varit kopior av personer i rent guld.

  2. Det förklaras ju längre fram i filmen (och i boken) att det var ”skin asphyxiation” som var dödsorsaken. Det har dock ingen förankring i verkligheten då huden inte ”andas”.

    Vill minnas att dom testade den här myten i Mythbusters men var tvungna att avbryta pga av blodtrycksfall. Läkaren på plats trodde att det var överhettning som var orsaken (är huden täckt av färg blir det svårt att svettas).

  3. Robin påstår att han har magiska fingrar. Jag argumenterade mot honom och sa att det inte händer onaturliga saker i James Bond, då kontrade han med att de åker till månen.

Kommentera

