Hellofellowamerican står på fotbollsdomarnas sida

SAY WHAT!? Jepp, du läste rätt. Det är med anledning av kontroversen kring Thierry Henrys handbollsspel i VM-kvalet mot Irland, som kostade dom en möjlig VM-plats, som ledare från de två största fotbollsmördarnationerna (England och Spanien) skriker ut krav på användande av videobevakning i fotboll. Nej tack, säger jag. Fotbollsdomarna är emot förslaget. Och jag är benägen att hålla med dem. Och det gör man ju annars inte ofta. Markus Strömbergsson säger det bra:

”Jag vill att det ska flyta på, så jag säger nej. Både spelarnas och domarnas misstag är en del av fotbollen”

Och så måste det få vara. Jag tycker inte att spelet hade varit värt att kolla på om det inte blev fel då och då. Och givetvis är det synd om Irland som missar VM på grund av en rejäl domarmiss. Men när det kommer till fotboll är jag extremt konformistisk. Gå inte in och pilla där, för fan. Inte är det oväntat att det är den moderna fotbollens pionjärer som skriker ut kraven. De har redan smutsat ner en tidigare vacker sport med sin ”rikast vinner”-mentalitet. Förstör inte mer nu. Snälla.

Ett klassiskt domarmisstag. Svenske Bo Karlsson varnar fel nigerian år 1994.

Kommentera

