You know what really grinds my gears? #5 – Aftonbladet (igen)

Aftonbladet är på tapeten ännu en gång. Och ännu en gång är det deras missvisande rubriksättning. Sa ”nigger” i radio – P4 JK-anmäls är artikeln och rubriken jag syftar på. Den handlar om den gamla fotbollsspelaren Glenn Hysén som i radio berättat en anekdot om hans kollega Anders Limpar, som i ny i en klubb trodde att hans lagkamrat, vars smeknamn var ”Digger”, kallades för något annat. Så när han ville ha bollen ropade han ”Nigger!” Aftonbladet får det alltså att se ut som att Hysén kallat någon för nigger i nedlåtande syfte. Medan han egentligen berättade en historia om ett missförstånd där någon använt ordet nigger med ”goda intentioner”. Man kan tycka att aftonbladet borde förstå skillnaden? Och det gör de ju självfallet. Men de väljer att sätta rubriken ändå, för att locka läsare. Borde inte folk i allmänhet ha tappat förtroendet för den här tidningen än? Jag ska ju inte snacka visserligen, jag läser den regelbundet. Det är ju kul att ha något att klaga på ibland.

Så ser det ut i aftonbladets nätupplaga idag.

Underrubriken tillsammans med bilden får det ju också att se ut som att han uttalat sig nedlåtande om en lagkamrat. Inte bara är det farligt för att de i slutändan riskerar att förlora läsare med den här sortens oseriösa sensationsjournalistik, utan även för att rubriken räcker för att bilda opinion hos gemene man som inte tar sig tid att bilda sig en egen uppfattning genom att läsa själva artikeln. Inte för att de brukar vara särskilt sanningsenliga i och för sig…

Sen undrar jag vem den här radiolyssnaren som anmäler för hets mot folkgrupp är? Vad har man för prioriteringar? Det skrämmer mig med folk som inte kan se nyanser utan skriker ut i avsky utan grund. Räcker det verkligen att berätta en anekdot vari någon kallar någon för nigger utan onda avsikter för att anses ”hetsa mot folkgrupp”? Jag spekularar bara nu men i mina ögon ser det ut att antingen vara en dement tant/gubbe eller en politiker. Jag förstår att det är dumt att berätta en anekdot där ordet ”nigger” är den komiska huvudpoängen, då ordet i sig inte är något man bör använda för komiska poänger. Men att Aftonbladet får Glenn Hysén att se ut som en rasist är straight up osmakligt.

(Har ju visserligen inte hört programmet. Jag reagerar framförallt på att rubriken inte överensstämmer med artikeln.)

Kommentera

