Dealbreaker #2 – Karl-Bertil Jonsson och hans julafton…

”Mnjaaäääee” kanske du tänker. I så fall är du en av människorna jag vänder mig mot. Att titta på Karl-Bertil Jonsson varje jul har blivit så oerhört urvattnat. Ingen betydelse finns kvar. Jag mår dåligt av att se min omgivning mysa kring ideal om solidaritet en dag utav 365 och sedan anse att det är nog med medmänsklighet för hela året. Och tro det eller ej, men det finns de som faktiskt skryter om det. Du förstår, i min generation är det ett tecken på mognad att ta avstånd från jul och endast framhäva Karl-Bertil Jonsson som ens favorit. Men det får motsatt effekt. De tar till sig en över 30 år gammal film och känner sig stå ut från mängden. The nerve. (Märk väl att jag endast talar om de som skryter om/ser sig själva som unika för att de gillar den.) Karl-Bertil Jonssons julafton är det inget fel på i sig, utan det är omständigheterna runt omkring som har förstört ett annars fint stycke svensk historia. Men ja, det hade sannerligen varit en dealbreaker med en sådan människa. En människa som känner sig så här när de berättar om sin unika upptäckt:

2 responses to “Dealbreaker #2 – Karl-Bertil Jonsson och hans julafton…

  1. Jag är så gammal att jag kommer ihåg när ordet ‘solidaritet’ användes regelbundet av jättemånga människor som menade något med det. Borde jag skriva mina memoarer?

Kommentera

