Småland ut ur möllan

Så heter en fantastiskt rolig facebook-grupp. Att initiativet tagits av hermano har ingen betydelse. Det är ett problem alla unga malmöbor bör känna igen sig i. På min tid, för 6-7 år sedan, när jag tillsammans med gatugänget BÅG’s flanerade runt möllevångstorget visste vi inte vad dessa småländska bohemer var för något. Men vi såg utvecklingen. Ett helt nytt folkslag tvättade bort gangsterstämpeln Möllan hade. Vi kallade dem ”Longboardbögar”. För många av dem åkte longboard, tyckte vi. Och på den tiden, i den åldern var ”bög” en självklar benämning på folk som man ansåg vara störiga. Så är det ju med ungar, vet ni.

Gruppen Småland ut ur Möllan kommer med målsättningar, åtgärder och visioner om ett smålandsfritt möllan som lyder:

  • Stäng högskolan.
  • Ge oss Pub 25, Atalay och Ufo tillbaka.
  • Stoppa hipster-förtrycket.
  • Subventionera falafel- och bostadspriserna till rimliga smålandsfria nivåer.
  • Stäng IKEA.

En bra sammanfattning, tycker jag.

Några roliga citat man kan läsa från medlemmarna:

”Jag träffade en smålänning igår på en inflyttningsfest, smålänningen smaskade och sörplade. Det var en vidrig upplevelse.”

Och min favorit:

”Jag såg en smålänning som satt och läste en bok på golden klockan 00:oo. Fy fan vad äckligt!”

Så ser en vanlig diskussion ut.

Kommentera

