Kvinnofängelset (inklusive Topp 5 Top Dogs)

Tv-serien Kvinnofängelset har haft en stor del i formandet av min person. Det var då jag upptäckte tjusningen med att vända på dygnet. Jag satt uppe varje kväll. Varje kväll. Det gick ju bara på natten och på den tiden fanns det inte att ladda ner eller på dvd. Den enda källan var TV4 om nätterna. Jag minns inte när jag fastnade för serien på rak arm, men jag minns att jag tidigare hade avskytt den. Den verkade så jävla dålig. Men. Jag blev överbevisad. Det är utan tvekan den serie som har givit mig mest glädje. Mer än någon komediserie jag har sett. Jag blir gladare av Kvinnofängelset.

Jag blir sällan kär i tv-karaktärer. Men det blev jag i Kvinnofängelset. Lexie, jag ryser när jag tänker på henne. Det är en kärlek som är svår att överträffa. Hon har alltid en plats i mitt hjärta. Min absoluta TV-favorit, alla kategorier, helt utan tvekan.

Jag var engagerad; köpte merch, hängde på internetforum tillägnade serien och sådant. När det sista avsnittet (nummer 692 i ordningen) sändes infann sig en tomhet. Vad göra nu? Jag köpte den bästa dvd-boxen som fanns ute då, med 12 avsnitt på. Den har legat och samlat damm i hyllan. Jag hittade även två avsnitt när jag gick igenom hårddisken på min gamla dator. De tog jag med mig. Jag såg dem i förrgår. Allt kom tillbaka. Det var en fantastisk känsla. Jag kom ihåg alla karaktärer och blev kär ånyo. Igår såg jag fyra avsnitt från dvd-boxen, och idag ytterligare fyra. Den går inte att slita sig från. Jag har nu också fått reda på att det finns en dvd-box med alla avsnitt. Men den kostar ungefär 10000 kr. Och det känns lite väl… Men någon volym borde jag kunna få tag på. Jultomten kommer ju snart på besök.

Topp 5 Top Dogs på Wentworth

5. Bea Smith.

Aldrig en riktig personlig favorit, men förtjänar ett hedersomnämnande. Den mest dominanta Top Dog:en på Wentworth och den längst regerande. I princip ansiktet utåt för serien. Får ett ovärdigt farväl från serien. Omnämns i  slutet av ett avsnitt att hon dött i ett upplopp på ett annat fängelse. Riktigt chockerande och häftigt, men ovärdigt en sådan stor karaktär. Fast iofs credd att man vågar göra så egentligen.

4. Kath Maxwell

En bitter karaktär som mjuknar upp när hon paras ihop med den oskuldsfulla Merle ”Looney” Jones, som utvecklar ett mor-dotter-förhållande. Kath mördade sin egen dotter; det var så hon hamnade i fängelse. Men hon gjorde det för att ta slut på hennes lidande; hon var väldigt sjuk. Det visste inte de andra fångarna som behandlade henne som skit. Varpå hon blev ond och bitter. Innan hon mjuknades upp av Merle och åter blev en godhjärtad person.

3. Franky Doyle

Ett original från seriens tidiga dagar. Galet våldsam men kärleksfull mot sin älskade Doreen. En av de hårdaste och tuffaste Top Dogs Wenworth har sett. Kuriosa: uttalade den allra första repliken i seriens första avsnitt.

2. Reb Kean

Cool och bad-ass. Snygg som få och oerhört charmig. Rival till Myra Desmond, en av de lite snofsigare Top Dogs:en. Det är synd ibland att vissa Top Dogs inte ges tillräckligt mycket respekt av manusförfattarna. Och så är fallet med Reb. Ett annat tydligt exempel på det är nummer ett på min lista.

1. Lou Kelly

Briljant ond och sliskig. Som en orm, hon är inte största bruttan på stället men fan om hon inte har stake i kroppen. En riktig bad ass som får ett riktigt ovärdigt slut. Mördas ur bild av en nobody som aldrig får en stor roll i serien, mer än att vara Kath Maxwells hantlangare. Då blev jag riktigt besviken, hon är min absoluta favorit när det kommer till Top Dogs.

Kommentera

