You know what really grinds my gears? #8 – Folk som envisas med att säga ”negerboll”

Varför bry sig om den ”rättigheten”? Jag är så trött på att sunt förnuft går ur personer när de känner sig trängda. Du vill säga negerboll, för att man ska kunna få säga vad man vill? Men varför säga det? Hur ofta köper du negerbollar? Det måste vara ofta för att det ska kunna bli ett så jefla stort problem.

Möh. Humorlös t-shirt i stil med de som säljs på malmöfestivalen. Ni vet de med budskap såsom ”Liten men tuff”, ”Öl byggde denna kropp” och ”Skåning för fan!”

Det här med sunda förnuftet. Det försvinner ofta när folk hävdar sina rättigheter. Så här kan en diskussion se ut:

– Varför får man säga finska pinnar och inte negerboll?

– ….Va? Är du dum i huvudet?

– Jag har rätt att säga vad jag vill!

– Och jag har rätt att tycka att du är dum i huvudet för att du gör det.

Varför är det viktigt för dig? Du kan ju säga det om du vill, men du kan också låta bli med hänsyn till din omgivning. Sunt förnuft. Jag kan till exempel säga ”Jesus är messias” i en synagoga om jag vill det. Men då löper jag också risken att bli korsfäst. Sunt förnuft.

Kommentera

