You know what really grinds my gears? #9 – När folk säger ”Jag kan inte förstå hur du kan tycka så” när man har en debatt. Då blir det ju bara pinsamt uppenbart att de inte lyssnar.

Det vanligt förekommande. Jag brukade ofta bråka med min vän Ossian om småsaker förr. Hur vanlig frukten mandarin var i Sverige, och saker på den nivån, var ofta temat. Då kom han ofta med den här för att irritera mig. ”Jag kan inte förstå hur någon kan tycka som dig”, brukade han säga. ”Jag har ju precis förklarat min ståndpunkt och du kan ändå inte förstå? Då är det du som är dum i huvudet och det är onödigt att diskutera med dig” brukade jag svara. Sen diskuterade vi i en kvart till.

Lyckligtvis har jag och Naizo lagt våra dispyter bakom oss, och bråkar inte om sånt här längre. Vi var det perfekta debattparet egentligen. Båda envisa som åsnor och vi visste varandras knappar. Det kunde säkerligen vara underhållande för förbipasserande, i en minut eller så. Sedan blev det nog bara jobbigt. För vi kunde hålla på i evigheter.

Men problemet stöter jag på ändå. I förrgår skrev en Bozo en kommentar här på bloggen, om mitt inlägg om Uppdrag Granskning. Det här ljushuvet inledde med ”Jag kan inte förstå”. Därefter visste jag att det skulle bli en lätt match att plocka i sönder den här jäveln. Jag säger som Lou Kelly inför upploppet i avsnitt 600: ”Don’t get smart with me, Lurch. …Just…. Don’t do it!”

2 responses to “You know what really grinds my gears? #9 – När folk säger ”Jag kan inte förstå hur du kan tycka så” när man har en debatt. Då blir det ju bara pinsamt uppenbart att de inte lyssnar.

  1. Å andra sidan är det väl att göra det lite väl lätt för sig att påstå att alla som inte förstår ens argument är dumma i huvudet? 🙂

    Sen är det väl inte något underligt med att man inte förstår hur folk kan ansluta sig till vissa åsikter. Det råder ju ingen brist på såväl politiska som religiösa fanatiker direkt (även om detta kanske inte går att relatera till mandarin-frågan).

    • Visserligen. Men sån är jag.

      Njäääeee, det är ju inte ofta jag innehar extrema åsikter, men jag förstår vad du menar. Men jag kan ofta förstå (eller i alla fall försöka förstå) varför folk har sina extrema åsikter om de har förklarat det för mig. Även om jag inte håller med dom.

      Det är ett billigt sätt att förlöjliga och undvika riktig debatt. Det är ju oerhört frustrerande och meningslöst att diskutera med någon som inte är villig att försöka förstå.

Kommentera

