You know what really grinds my gears? #11 – Folk som hävdar att solglasögons enda syfte är att skydda mot solen.

…Folk som hävdar att solglasögons enda syfte är att skydda mot solen. Visst är det ett syfte, men inte det enda. Det är ju en accessoar som vad som helst annars. Jag hade solglasögon på mig idag och fick ett hånleende av en vän. Ni vet ett sådant ”nu gör du bort dig men det får ändå bara mig att framstå i godare dager så jag struntar i att säga det till dig”-leende. Han sade bara att jag var ”modig”. Det kom visserligen från en vän som en gång i tiden tyckte att jag var ”modig” för att jag köpt en damcykel trots att jag har en penis. OMENGOTH. Det är ju ett modeval för fasiken. Man väljer ju solglasögon efter utseende, inte efter typ bästa skydd mot UV-ljus. Jag tycker att det är onödigt begränsande att döma en människa för att han/hon bär solglasögon i december. Det säger inget om deras ”modiga” sätt eller uppmärksamhetsbegär. Det är bara jantelagssverige som försöker hålla oss nere. Som belägg för att det är OK att ha solglasögon när det inte är sol ger jag er:

13 responses to “You know what really grinds my gears? #11 – Folk som hävdar att solglasögons enda syfte är att skydda mot solen.

  1. Tänkte på det vi snackade om och tycker du borde införskaffa:

  2. Damcyklar är ju framförallt bra mycket mer komfortabla än herrcyklar. Sen är det nog mest knarkare som använder solbrillor på vinterhalvåret 😉

  3. Var solglasögonen på stan en engångsgrej så att du kunde skriva om det i din blogg, eller får vi alla se fram emot en Linus som spräcker gränserna för gott? Jag hoppas på det andra alternativet.. 🙂

  4. Du letade efter något. Du råkade få ett leende och ett ord från mig eftersom du frågade, och det räckte tydligen för att du skulle gå igång om jantelagen och fördomar etc.. Och det med damcyklar har du fått om bakfoten. Hursom var det när vi var fjorton.. Jag älskar damcyklar, cyklar inget annat. Biatch.

    • Alltså va? Seriöst du har inte lite höga tankar om dig själv. Du hade ingenting med mina val av kläder att göra, det borde du begripa själv.

      Jag frågade inte. Du tog upp det, inte jag. Det är jag 100% säker på och är villig att sätta 100 himmelspengar på det.

      Det har jag inte alls. Möjligtvis har jag missat om det var ett skämt, men du har sagt det. Och det var på gymnasiet.

      Du är en biatch.

  5. Jag påstod inte att du tog på dig solglasögon för min skull kära du, eller jag hoppas det åtminstone. Jag menade att du tog på dig solglasögon för att kunna skriva om det i din blogg och att du samtidigt försökte snappa upp lite fördomsfulla blickar här och var så att det skulle gå hem med din kampanj: ”idag bär jag solglasögon för att det SKA vara okej, och om jag uppfattar ett suck så FYFAAAN!!??”. Mitt leende var inte så mycket åt dina solglasögon, utan mer tanken på att om jag yttrade ett ord som lät fel i dina öron skulle ett blogginlägg handla om det. Jag lyckades rätt bra med att hålla tillbaka, trodde jag.. Men du är ju rätt bra på att tolka sönder saker och ting om det leder till en bra slutsats.

    • Det var inte mitt syfte. Jag hade ingen dold agenda. Du vet hur jag fungerar, alltid med mitt Larry David-esque anteckningsblock i fickan. När jag kommer på en så kallad ”spaning” så skriver jag ner den. Hade inte tänkt på den på förhand. Jag borde väl kunna ana att folk hade reagerat som du. Men det är inget jag har tänkt på, då jag inte bryr mig om vad dom tycker. Det blev däremot ganska påtagligt när du påpekade det, för att jag värderar din åsikt högt.

      Det är du också väldigt bra på! 🙂

  6. Vad har hant? varfor inga nya inlagg? du gor mig besviken!

Kommentera

