Kortare observationer eller min gårdag i korthet

…Klippte ut trevliga bilder från tidningar att sätta upp på kylskåpet. Bland annat en på en jätteglad mänsklig kondom som delade ut gratis kondomer till en ointresserad man. Rubriken löd: ”Kvinnor dör i AIDS”. På den ointresserade mannens ansikte ska jag klistra fast en gråtande bebis ansikte. Min humor kallades pubertal av min omgivning.

…Lyckades med ett skämt på Entré där jag följt med min vän som moraliskt stöd i hans jakt efter skosnören. ”Vad kostar de?” frågade min vän nyfiket efter att han lokaliserat snörena han var intresserade av att köpa. ”29 kr, tror jag” sade butiksbiträdet. Hon ”blippade” därefter streckkoden. ”Oj, 39 kr var det visst” sade hon då. ”Nej blir det inget!” sade jag därefter bestämt. (det var skämtet jag syftade till i början.)

…Åkte buss till Svedala för att hälsa på min vän Viktor som bor i Aggarp, strax utanför. På väg hem bråkade jag med en busschaufför. Mitt kort fungerade inte där kom jag på efter jag dragit det. ”Oj, vad dum jag är, det är ju fel zon” sade jag. Han ryckte på axlarna och tittade på mig med ögon som sade ”jag håller med om att du är dum”. Han sade i samband med det här ”Jaaaaa…” Jag sade därefter att jag ville ha en barnbiljett till Malmö. Då knuffade han till mig och sade ”Stå inte så nära mig för du röker och det gör inte jag!” Jag kände direkt lusten att sätta dit honom, och hade jag haft en glasflaska i handen hade jag mer än gärna dragit den i hans huvud. Jag hade ju förvisso kunnat nöja mig med en käftsmäll eller ett par väl valda ord. Men jag valde istället att be om ursäkt för min lukt och gå och sätta mig snällt. Jag hade ju råkat illa ut om jag gett mig på honom, och definitivt inte fått åka med på bussen. Jag hade ju en tid att passa. Och hade redan väntat i 40 minuter på bussen. Dessutom är jag inte typen som attackerar folk.

…Tittade på fotboll på en pub med min bror och min far. Det var väldigt trevligt. Min bror var märkbart berusad och pratade i en volym som vittnade om att hans tankar inte enbart riktade till oss i sällskapet, utan hela puben. När det stod klart att Lyon hade skrällt mot Real Madrid, och att de senare numera var utslagna, gav han ifrån sig ett oerhört charmigt jubel; ett läte som kan liknas vid en blandning mellan en häxa och en cowboy, i alla fall enligt honom själv. Vi promenerade och pratade hela vägen hem till honom, och mer därtill. Ett bra avslut på en bra dag.

One response to “Kortare observationer eller min gårdag i korthet

Kommentera

